Jak zastąpić cukier w diecie?

O szkodliwości cukru napisano niejedną książkę. Faktem jest, że cukier nie występuje tylko w białych kryształkach, które dodajemy do kawy czy herbaty, ale jest obecny w wielu składnikach, które są uważane za zdrowe m.in. w owocach, warzywach czy sokach. Jego nadmierne spożycie może prowadzić do otyłości czy nadciśnienia tętniczego, dlatego warto ograniczać go w codziennej diecie. Jak to zrobić? Z pomocą przychodzą zdrowe zamienniki cukru takie jak: stewia, miód, ksylitol. Alternatywą jest zamówienie diety pudełkowej tj. dieta low ig, która pozwoli ograniczyć cukier w diecie. 

Czym jest cukier? 

Cukier zaliczany jest do grupy węglowodanów, które są niezbędnym składnikiem diety każdego z nas. 

Węglowodany dzielimy na: 

  • węglowodany proste (monosacharydy i disacharydy). Znajdują się one w słodyczach, ciastach, gazowanych napojach czy wysoko przetworzonej żywności. Ich spożycie ma negatywny wpływ na organizm.  
  • węglowodany złożone (polisacharydy). Produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe i warzywa, które są źródłem witamin i składników odżywczych. Powinny stać się stałym elementem naszego jadłospisu. 

Cukier - gdzie występuje?

Cukier ukrywa się w wielu produktach, po które sięgamy każdego dnia. Możemy do nich zaliczyć glukozę, fruktozę, sacharozę i syrop glukozowy. Robiąc codzienne zakupy warto uważnie czytać etykiety. Najczęściej cukier można spotkać w słodyczach, gotowych ciastach, sokach i gazowanych napojach, sosach, wodach smakowych czy też dżemach i wędlinach. Spektrum występowania cukru jest bardzo szerokie, dlatego nie uda nam się go całkowicie wyeliminować ze swojej diety.Warto jednak pomyśleć o jego zamiennikach, które z powodzeniem stosujemy w cateringu dietetycznym Eat Tasty Box.

Dlaczego cukier jest niebezpieczny dla zdrowia? 

Nieprawidłowe nawyki żywieniowe mają negatywny wpływ na zdrowie, dlatego powinniśmy stosować dobrze zbilansowaną i zdrową dietę. Spożywanie dużej ilości cukru (np. w słodyczach czy przetworzonej żywności) prowadzi do powstawania groźnych chorób takich jak: cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, nowotwory. Nadmierne spożycie cukru w diecie prowadzi do otyłości - w końcu picie napojów gazowanych, soków i słodkich herbat zawierających fruktozę, to istne „zabójstwo dla organizmu”. Fruktoza powoduje zwiększenie apetytu i spotęgowanie uczucia głodu bardziej niż glukoza, dlatego powinniśmy się jej wystrzegać. Słodkie napoje to przede wszystkim kalorie i cukier. Czas potrzebny na spalenie 100 g napoju firmowanego kampanią ze Świętym Mikołajem to 7 minut (bieganie), 19 minut (chodzenie) i 36 minut (siedzenie).  

Według danych WHO w 2016 roku na świecie było aż 1,9 miliarda osób borykających się z nadwagą, a 650 milionów z otyłością. Cukier przyczynia się także do rozwoju próchnicy. Ten składnik ma negatywne konsekwencje dla wyglądu fizycznego - może przyczyniać się do powstawania cellulitu. Nadmierne spożywanie cukru może powodować zaburzenia hormonalne, dysfunkcje w układzie trawiennym czy do choroby metaboliczne.  

Zamienniki cukru - dlaczego warto?

Jeśli lubisz słodki smak, a chcesz być fit, postaw na zamienniki cukru. Są to zdrowe i naturalne składniki, które zaspokoją Twoje potrzeby, nie wyrządzając szkody organizmowi. 

Stewia

Bardzo znany zamiennik cukru pochodzący z Ameryki Południowej. Dodając ją do herbaty, zyskasz 300 razy większą słodycz niż cukier. Z tą różnicą, że nie zawiera ona żadnych kalorii. Jest to prozdrowotny składnik, który będzie idealny dla osób pragnących zrzucić zbędne kilogramy. 

Miód

Prozdrowotnych właściwości miodu nie trzeba nikomu przedstawiać. Miód dodawać do herbaty lub wody, lecz aby nie stracił swoich właściwości, powinien być dodawany do  napoju w temperaturze 35 stopni, bo taka właśnie temperatura panuje w ulu. Stosuje się go często jako dodatek do naparów, które są szczególnie polecane na jesienne lub zimowe wieczory. Miód często gości też w daniach naszej diety pudełkowej.

Ksylitol

Ksylitol to zamiennik cukru pozyskiwany z kory brzozy. Jaki jest jego atut? Zawiera o 40% mniej kalorii, co czyni go zdrowszym „bratem cukru”. 

Erytrytol

Erytrytol zawiera jedynie 20 kcal cukru w 100 g, dlatego będzie idealny dla osób chcących zrzucić zbędne kilogramy. 

Tagatoza

To cukier pozyskiwany z laktozy, który ma niski indeks glikemiczny, a poziom słodkości jest zbliżony do cukru. 

Jak zredukować poziom cukru w diecie razem z cateringiem dietetycznym Eat Tasty Catering?

Nasza dieta pudełkowa jest dopasowana do Twoich potrzeb, zdrowa i smaczna. Dla osób mających problem z cukrem, szczególnie polecamy:

Skontaktuj się z nami.  

 

 

Copyright © 2021 – 2022 Eat Tasty Box
Realizacja: Finepages.pl
envelope-ofacebook-squarephonebarsangle-double-upinstagramcross